Een juridisch geschil kan snel ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer u ruzie hebt met uw werkgever en u niet samen tot een oplossing komt. In sommige gevallen is dan een brief van de rechtsbijstandsverzekering genoeg om dit probleem voor je op te lossen. Is dit echter niet genoeg en is er een juridische of administratieve procedure nodig? Dan biedt je verzekeraar automatisch een advocaat aan die bij de verzekeraar in dienst is. Maar wist u dat u zelf ook een externe advocaat mag kiezen? Dit wordt vaak niet duidelijk aangegeven, maar let wel op: er zitten in veel gevallen haken en ogen aan deze beslissing.
Die haken en ogen hangen af van de situatie. Komt de zaak voor een civiele rechter? Dan moet u bijvoorbeeld verplicht over een advocaat beschikken. Wanneer er dan gekozen wordt voor een externe advocaat, daalt de maximale vergoeding bij veel verzekeraars. Dit is om de kosten in de hand te houden. Het is dus belangrijk dat u eerst goed kijkt naar de polisvoorwaarden van uw verzekeraar, om te zien wat de maximale kostenvergoeding is. Is een advocaat niet verplicht, maar huurt u er toch één in? Dan is de kostenvergoeding meestal nóg lager. En daarnaast is het belangrijk om te weten dat u altijd vooraf toestemming moet vragen voor de keus van een eigen advocaat, hoewel de verzekeraar dit in principe nooit mag weigeren.
De verzekeraar besluit of er een procedure nodig is. Besluit de verzekeraar dat dit niet nodig is, maar wilt u wel een zaak aanspannen? Dan hebt u recht op een geschillenregeling. Dan beoordeelt een onafhankelijke advocaat de zaak opnieuw. Dit advies moet opgevolgd worden. De kosten van deze second opinion worden betaald door de verzekeraar.
Wilt u meer weten over het recht van een vrije advocaatkeuze? Neem dan gerust contact op met Valkenburgh Advocaten & Mediators of bezoek op maandag ons wekelijks inloopspreekuur tussen 16:00 en 17:30. Wij helpen u graag!