Er zijn bedrijven die ongevraagd producten inclusief factuur opsturen naar een willekeurig adres. De ontvanger van dit pakket heeft niet gevraagd om dit product. Dit wordt ongevraagde toezending genoemd en is verboden volgens de wet.
Als u een ongevraagde toezending ontvangt hoeft u on principe niks te doen. Wilt u toch iets doen ga dan eerst goed na of u kan herleiden hoe het bedrijf bij uw naam en adres is gekomen. Hebt u bijvoorbeeld een proefpakket aangevraagd of het ontvangen pakket lang geleden toch besteld? Als dit niet zo is dan hoeft u niet te betalen voor de ontvangen producten. Als het bedrijf dit toch eist, dan moet het bedrijf bewijzen dat u toestemming hebt gegeven om het product te ontvangen. Dit kan door middel van een koopovereenkomst of een opname van een telefoongesprek waarin duidelijk is dat u toestemming geeft om de producten te ontvangen.
Ook kunt u ervoor kiezen om contact op te nemen met het bedrijf waarvan u het pakket heeft ontvangen. Dit kan doormiddel van een telefoon gesprek, een mail of een brief. U kunt zo samen tot een oplossing komen.
Als u er niet uitkomt met de afzender van het pakket hoeft u niks te betalen. U mag het product zelfs houden als u dit wilt. Het is naar u opgestuurd zonder reden en dus een geschenk. Voelt dit niet goed en wilt u het product toch terugsturen zult u verzendkosten moeten betalen. Deze verzendkosten zijn niet voor uw eigen rekening maar moeten worden betaald door het bedrijf waarvan u het pakket ontvangen hebt.
Als u besluit het ontvangen product te betalen, dan sluit u een overeenkomst met het bedrijf en kunt u niet meer zomaar van het product af. U heeft dan dezelfde rechten als wanneer u iets zelf besteld heeft.
Hebt u een ongevraagde toezending ontvangen en weet u na het lezen van deze blog nog niet zeker wat u het beste kunt doen? Neem dan gerust contact op met Valkenburgh Advocaten & Mediators. Wij helpen u graag!