Op elk product zit garantie. Of het nou een broek of een auto is, het product behoort goed te zijn en het moet op een normale manier gebruikt kunnen worden. Wat er van een product verwacht mag worden, is volledig afhankelijk van om wat voor product het gaat en is afhankelijk van een aantal factoren:
Als er iets mis is met een product moet de klant terug naar de winkel waar het product gekocht is. Het is niet nodig om aan te tonen hoe een product kapot is gegaan. Gaat een product tijdens de eerste zes maanden na aanschaf kapot, dan moet de verkoper bewijzen dat dit niet zijn schuld, maar de schuld van de klant is. Gaat het product na 6 maanden kapot dan is dit andersom. De klant moet dan bewijzen dat de schuld niet bij hem ligt.
Als een product niet voldoet aan de verwachtingen, is het product ondeugdelijk. Een ondeugdelijk product is een product dat niet compleet is, beschadigd is, kapot is, niet goed functioneert of niet doet wat de verkoper en fabrikant heeft gezegd. Niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Als een product verkeerd gebruikt is, niet goed onderhouden is of beschadigd is door de gebruiker en hierdoor kapot is gegaan, dan vervalt de garantie. De kosten voor reparatie of voor aanschaf van een nieuw product zijn dan voor eigen rekening.
Als een product toch ondeugdelijk blijkt te zijn, dan heeft de consument recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. De winkel moet er voor zorgen dat deze reparatie binnen een bepaalde termijn klaar is zonder dat de klant daar teveel last van ondervindt. De keus van reparatie of het geven van een nieuw product ligt bij de verkoper. Voor een reparatie of een nieuw product hoeft de klant niks te betalen. Wil de verkoper dit wel of weigert de verkoper de reparatie of het verstrekken van een nieuw product, dan heeft de klant het recht om de koopovereenkomst te ontbinden. De klant krijgt bij het ontbinden van een koopovereenkomst het aankoopbedrag terug. Als de verkoper geen geld wilt teruggeven maar de klant een tegoedbon wilt verstrekken, dan mag de klant dit weigeren. De klant mag ‘echt’ geld eisen.
Als u meer informatie over de wettelijke garantieregels dient te ontvangen of vragen hierover heeft, neem dan gerust contact op met Valkenburgh Advocaten & Mediators. Wij helpen u graag!