Bel ons: +31 (0)43 - 323 34 54

De rechten bij een koop op afstand

  • By:MM-Beheer66T

Iedereen bestelt tegenwoordig wel eens iets online. Dit wordt ook wel koop op afstand genoemd. Bij zo’n koop is er geen persoonlijk contact met de verkoper.

Om duidelijker in kaart te brengen wat allemaal onder deze vorm van aankopen doen valt, staan hieronder enkele voorbeelden weergegeven.
-Het kopen van producten of diensten online
-Het kopen van producten via een postorderbedrijf
-Het kopen van producten met een bestelbon
-Het kopen van producten via fax
-Telemarketing

Er zijn ook bepaalde situaties, ook al is er geen persoonlijk contact met de verkoper, die niet onder koop op afstand vallen. Daarvan staan hieronder enkele voorbeelden.
-Het kopen op afstand van een registergoed zoals een huis, grond of schip
-Producten die uit een automaat worden gehaald zoals blikjes of treinkaartjes
-Het opzoeken van een ondernemer in het telefoonboek en vervolgens via de telefoon bestellen

De bedenktijd
Bij een koop op afstand heeft de consument volgens de wet veertien dagen bedenktijd. De consument kan het product op zijn of haar gemak thuis bekijken en/of uitproberen. Bevalt het product niet of functioneert het niet op de manier waarop de consument gehoopt had? Dan kan hij/zij het geld terugkrijgen wanneer de bedenktijd nog niet verstreken is. De bedenktijd gaat in op de dag wanneer de consument het product ontvangt. Bij het kopen van een dienst gaat de bedenktijd in op de dag nadat de dienst is besteld.

Niet alle producten of diensten hebben een bedenktijd. Denk hierbij aan reizen, vervoer, hotelovernachtingen of een andere vorm van vrijetijdsbesteding. Daarnaast hebben ook tijdsgebonden producten, op maat gemaakte producten en producten die snel kunnen bederven geen bedenktijd. Producten die verzegeld zijn of hygiënische producten kunnen na het openen van de verzegeling of verpakking niet meer verkocht worden door de ondernemer. Wanneer de consument de verzegeling of de verpakking opent, vervalt zijn bedenktijd.

Een ondernemer is verplicht om de consument te informeren en uitleg te geven over de bedenktijd. Daarnaast is de ondernemer ook verplicht een formulier te geven dat de consument kan invullen wanneer hij van de aankoop wil afzien.

Terugbetaling
Wanneer de consument heeft laten weten dat hij de aankoop wil retourneren binnen de bedenktijd, moet de ondernemer alles binnen veertien dagen terugbetalen. Ook de bezorgkosten moeten worden terugbetaald, tenzij de consument maar een deel van zijn bestelling terugstuurt in plaats van de gehele bestelling. Het uitgangspunt bij terugbetaling is dat de ondernemer het geld moet terugbetalen met het betaalmiddel waarmee de consument de producten of dienst betaald heeft.

Heeft u vragen over een van bovenstaande zaken? Neem dan vrijblijvend contact op met Valkenburgh Advocaten & Mediators

Posted in: Consumentenrecht