Bel ons: +31 (0)43 - 323 34 54

Cadeaubon aangeschaft?

  • By:MM-Beheer66T

Heeft u een cadeau- of tegoedbon gekregen ter besteding bij een of andere willekeurige winkelketen en wordt u aan de kassa meegedeeld dat uw cadeaubon niet meer wordt verzilverd?

 

Wanneer een grootwinkelbedrijf of een winkelketen in financieel zwaar weer verkeert, kunnen klanten vaak geen cadeaukaarten van die betreffende winkel meer inleveren. Dit tot grote ergernis van de consument. En terecht. Als consument kun je hier echter weinig tot niets aan doen. Waar ligt dit aan?

 

Wanneer een grootwinkelbedrijf of winkelketen diep in de financiële problemen zit en zij niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, in welke vorm dan ook, zal de betreffende winkelketen eerst uitstel van betaling verzoeken bij de rechter. Dit wil zeggen dat er een bewindvoerder zal worden aangewezen die vanaf het moment dat de rechter akkoord gaat met het verzoek tot uitstel van betaling het totale beheer over diens zaken zal overnemen, waaronder de zaakvoering. Vanaf dat moment worden tevens alle betalingsverplichtingen van het bedrijf opgeschort. Uitstaande schulden en betalingsverplichtingen van het bedrijf moeten door de bewindvoerder worden geïnventariseerd om te kunnen bepalen wat het bedrijf nog “waard” is. Immers, er moet worden gekeken of het bedrijf kan worden overgenomen of dat er een doorstart kan worden gemaakt. Vanaf dat moment is het zaak dat de bewindvoerder wel tracht de verkoopactiviteiten van de betreffende keten voort te zetten – er moet immers geld binnen komen om de schuldeisers te kunnen voldoen – maar dat kan ook betekenen dat er wordt besloten dat cadeau- en tegoedbonnen niet meer worden geaccepteerd. Dat is bijzonder zuur voor de consument, en ook onbegrijpelijk. Bij aanschaf van een cadeau- of tegoedbon is er immers gewoon betaald voor die bon, dus waarom zou die bon plots niets meer waard zijn?

 

Als een winkelketen tijdens haar uitstel van betaling alsnog naar verloop van tijd haar schuldeisers niet kan betalen, zal uiteindelijk het faillissement worden uitgesproken. In de meeste gevallen maakt (een gedeelte van) de failliete onderneming een doorstart doordat een overnemende partij (een gedeelte van) de failliete onderneming overneemt. Veelal is de doorstart de enige kans voor de consument om de cadeaubonnen alsnog in te leveren. De overnemende partij moet dan wel hebben besloten dat zij, bij de doorstart, ook de oude tegoedbonnen over zullen nemen. Is dit niet het geval, dan is de aangeschafte cadeau- of tegoedbon definitief een waardeloos stukje papier of plastic geworden.

 

Dus, wanneer u ter ore komt dat het slecht gaat met een onderneming en bent voornemens om bij deze onderneming een cadeaubon aan te schaffen die alleen in die betreffende winkelketen kan worden ingeleverd, denk dan goed na of u deze bon wel moet aanschaffen. De kans is immers erg groot dat u betaalt voor een uiteindelijk “waardeloze” cadeaubon.

 

Posted in: Consumentenrecht